بر طبق نظر اکثر کارشناسان هنری،هویت واعتبار فرش ایران مدیون فرش کرمان واعتبار فرش کرمان مدیون فرش راور است.
راور در گذشته در زمینه شالبافی شهرت داشته وهمین امر باعث گردیده که عده ای به این باور برسند که قالی راور در پی رکود صنعت شالبافی در این منطقه تولد یافته وبه این ترتیب این اندیشه را استوار می سازد که سابقه قالی بافی راور حداکثر چهار یا پنج قرن بیشتر نمی باشد. اما این اندیشه توهمی بیش نیست ،اگرچه قدیمی ترین فرش راور قدمتی بیش از چندصدسال ندارد.اما بررسی طرح ها وویژگی های بافت قالی راور سابقه ای نزدیک به یک هزاره را برای آن رقم می زند.وجود قدیمی ترین نوع گره به کار رفته در فرش راور ثابت می کند که این منطقه در حفظ یکی از ویژگی های بافت فرش های کهن سهم مهمی داشته است. اگرچه امروز می دانیم فرش های کهن ایران با شیوه گره به کار رفته در فرش راور بافته می شوند و آن را می توان در فرش های قدیم مصر که متاثر از فرش های ایرانی بودند را ببینیم وهمچنین استفاده از سه پود بین هر رج بافت راکه از خصوصیات فرش های کهن است را هنوز می توانیم در قالی راور مشاهده کنیم.
کرمان وراور در اوایل دوران صفوی همچنان به عنوان یک ناحیه بزرگ صنعت شالبافی درایران به شمار می رفتند وکارهای هنرمندان آنها در کشورهای اروپایی هواخواهان زیادی داشت ولی پس از آنکه کاربرد شال به روشهای قبلی منسوخ شد واز طرفی کارهای ارزان قیمتی توسط نساجان وبازرگانان انگلیسی وارد بازارهای جهانی شد باعث گرید که مردم راور بیش از گذشته به قالیبافی روی آورند .باذکر این مطلب که قبل از این قالی بافی در راور رواج داشته وکارهایی توسط بازرگانان ایرانی به هند صادر شده است.
پس از رکود شالبافی درایران راور از اولین مناطق ایران بود که به علت مهارت بالای بافندگان آن مورد توجه شرکت ها وبازرگانان داخلی وخارجی قرار گرفت وبه این ترتیب خیلی زود اساس قالی بافی به صورت استعماری واربابی در راور پا میگیرد. وافرادی چون عباس خان نخعی،پنجعلی خان نخعی،احمد یزدانی پناه مشهور به دیلمقانی،یاورخان،یاسایی ونیازمند از بازرگانان داخلی وشرکتهای خارجی چون کمپانی شرق،بیکو،عطیه بوروس و...مالکیت کارگاه های قالی بافی در راور را در دست گرفتند وپایه یک انقلاب در فرش ایران را بنا ویک دوران سرتاسر پر رونق را برای خود فراهم کردند.وبدین گونه سال ها با سیاست های گوناگون صنعت فرش راور را در دست گرفتند.
سال ها بعد پس از جنگ جهانی اول مصادف با دوران قاجار که صنعت فرش بافی راورچند سال آن را در رکود به سر می برد با توجه به تغییر سلیقه های بازار های جهانی دوباره فرش راور رو به اوج حرکت می کند وبا توجه به سفارشات شرکت های امریکایی وفرهنگ ایرانی طرح های جدیدی وارد قالی راور می شود که از جمله آنها می توان به شاه عباسی ولچک ها اشاره کرد.وشرکت ها قبلی با جدیت کار خود را ادامه می دهندتا اینکه دومرتبه با شروع بحران قتصادی در امریکا درسال1929مصادف با اوایل دوران رضا شاه کم کم اساس شرکت های خارجی از ایران وبه طبع از راور برچیده می شود این بار با توجه به نیاز بازارهای اروپایی ومشکلات مادی بافندگان راور طرحی غیر ایرانی به نام گل فرنگی یا برگ فرنگی که کار دست نقاشان اروپایی است توسط شرکت های چند ملیتی در ایران به قالی راور راه پیدا می کندوهنرمند کرمانی با توجه به نیاز خود برای بقا وفرهنگ ایرانی این طرح راه تنظیم وسپس برای نخستین بار در تاریخ فرش ایران حاشیه که از عصر پازیریک که همواره شرط قالی ایرانی بوده از قالی راور حذف می شود ونقش ونگار جدید والبته کسالت آوری برای ذائقه ایرانی وارد بازار جهانی فرش می شود.
درسال 1314 رضاخان که راه رشد فرش ایران را برچیدن شرکت های خارجی از ایران می داند فعالیت شرکت های خارجی را در ایران ممنوع کرده وشرکت سهامی فرش ایران رادرسال1314تاسیس می کند وچندین سال بعد اولین کتاب فرش ایران را منتشر می کندو بدین ترتیب فرش راور دوباره راه پیشرفت را در پیش می گیرد به طوری که تعداد دارهای قالی در راور وکرمان به عددی بیش از چهار هزارمی رسد وفرش راور از رقیب دیرینه خود کاشان پیشی قابل توجهی می گیرد. واین پیشی تاجایی پیش می رود که جنگ جهانی دوم در زمان پهلوی نتوانست تاثیر قابل توجهی بر آن بگذارد واز دلایل برتری فرش راوروکرمان نسبت به کاشان این بود که هنرمند کرمانی هیچوقت خود را محدود قوانین نانوشته فرش نکرد وهمواره از نقش ها ورنگ های وسیع استفاده کردوهمیشه به عنوان برزگترین سنت شکن فرش ایران شناخته شد چون همواره تازه ترین فنون انسانی را وارد فرش کرد وزمانی که احساس کرد برای بقای خود وهنرش لازم است کاری بس بزرگ انجام دادوحاشیه را از متن کار خود حذف کردگاهی هم کارش را آنقدر ساده ارائه داد که از آرامشش خود سبکی جدید پاگرفت.
دردوران پس از انقلاب57 فرش راور دستخوش حوادث عجیب وغریب زیادی شد.در دهه 1360خورشیدی فرش راور به همان روش دوران پهلوی به کار خود زیر نظر شرکت سهامی فرش ایران ادامه دادوکارهای خوبی ازآن دوره به نام فرش راور ثبت شد. اما دردهه 70خورشیدی دیگر بازار جهانی به دلیل تحریم ها علیه ایران،فرش راور را مستقیما خریداری نکرد واین موضوع باعث افت شدید قیمت ها در بازار وتعطیلی خیلی از کارگاه های فرش در راور شد.اما در دهه 80 با توجه بیشتر به فرش در داخل وافزایش دوباره قیمت فرش وهمچنین تسهیلات متعدد برای فرشبافان این صنعت در راور دوباره در حال رشد است که خوشبخاته تا امروز هم ادامه دارد.
از اتفاقات اخیر فرش راور درچند سال گذشته می توان به بافت فرش جام جهانی2010آفریقای جنوبی در راور وهمچنین رکورد زنی یک فرش بافت راور در یک گالری در لندن به قیمتی حدود10میلیارد تومان اشاره کرد.
امروزه نیز فرش راور دارای اهمیتی بسیار زیاد در بازارهای جهانی است تا جایی که شبکه تلویزیونی فرش ایتالیا اساس کار خود را بر فرش راور ارائه کرده است.
صنعت قاليبافي در كرمان سابقه طولاني دارد، چنين به نظر ميرسد كه اين هنر قبل از دوران صفويه در اين شهر وجود داشته است و در زمان صفويه كه اوج كليه هنرها در ايران است ، فرش هم همانند ديگر هنرها در اين دوره بيشتر شكوفا شده است . هنر اسلامي بر طرحها و نقوش آن تأثير بسزايي گذارده است ، چنانچه در تاريخ (عالم آراي عباسي) كه توسط منشي شاهعباس به رشته تحرير درآمده ، به قالي كرمان اشاره شده است.
فروش و ارسال قالی دستباف راور به تمام نقاط دنیا...
ما را در سایت فروش و ارسال قالی دستباف راور به تمام نقاط دنیا دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : محسن اسماعیلی mohajer295 بازدید : 2239 تاريخ : شنبه 20 آبان 1391 ساعت: 5:15